Minden ember életében akadnak forduló-pontok. Bár Ungváry Krisztián történészi munkáját korábban is sokan kritizálták [ez önmagában semmit nem jelent, mert Magyarországon minden ismert történész munkáját kritizálják, kivéve, ha egyik szekértábor ingerküszöbét sem éri el az illető munkássága], 2016-ban [ha már történelem] kétségtelenül átlépte a Rubicont.
„Több helyen volt lökdösődés, és összetűzés a Kossuth téren a hivatalos ünnep résztvevői és a fütyülve, sípolva tiltakozó ellentüntetők között – írta az Index a részben sikeres sípos provokációról. – Ungváry Krisztián történészt valaki oldalról ököllel teljes erővel fejen ütötte, majd elfutott. Ungvárynak elgörbült a szemüvege, de vérző fejjel is sípolt tovább, és a videónkon is látható, ahogy azt mondta: a demokráciában elmondhatom a véleményemet az utcán, az nem vita, hogy engem megvernek a véleményemért.”
– szürreális jelenet egy [elvileg] objektív és független történészről.
Nem ma kezdte a harcot, de ma is vívja. Ungváry most éppen az általam – naív módon – támadhatatlannak vélt Mindszenty József bíborost „vette célkeresztbe”, nem meglepő módon a Telexen [kínálkozott volna még a nyíltan egyház- és vallás-ellenes 444.hu, az e tekintetben is igen szélsőségessé vált hvg.hu, talán a 24.hu, lett volna még lehetőség]. Soós Viktor Attila egyháztörténész ebben a cikkben pontról-pontra válaszolt Ungváry felvetéseire, aki mintha igazolni akarná azt, amely éppen a Soóssal készített interjúmban merült fel:
Rákosiék ’45 után a legdurvább, legátfogóbb propagandát éppen Mindszenty ellen folytatták. Volt ő „nyilas-szimpatizáns”, „amerikai kém”, „haszonleső”, „népnyúzó”, tényleg minden. Később a rágalmakat olyan szerzők ismételték a rendszerváltás előtt s után, mint az ex-ÁVH-s Kanyó András. Utóbbi még könyveket is írt. Hozzájuk csatlakozott – ha akaratlanul is – Ungváry. Aki nem tett mást mint Kanyó – fogta a számára megfelelő részeket [és kihagyta azokat, amiket egy perc alatt meg lehet cáfolni], és azokból összerakott egy szokása szerint végtelenül szubjektív, mindent a jelenből vizsgáló irományt. De ez csak első látásra meglepő.
Meruk József partnere
A történész részben arról lett ismert az elmúlt két évtizedben, hogy több ügynökügyet megírt, majd ezek után pereskedett. Ez rendben van.
Utóbbi az igazán érdekes, ebben a cikkben kifejtettem, hogy miért. Most vegyük csak azt, hogy egy darabig az a Ferencsik József volt a cég egyik vezérigazgató-helyettese, aki a Nagy Imre-perben is kulcsszerepet játszott, és egy ideig az ÁVH második embere volt Péter Gábor mögött. Te vagy én nem dolgoztam volna ott fontos állásban – maradjunk ennyiben.
Spanyolországból (!) hazatérve ő lett az MSZP nemzetközi osztályának vezetője, majd az Antall-kormány lejáratásában és tervezett megbuktatásában élen járó [Taxisblokád, Hanákné-ügy, hordó-ügy] Kurír fontos embere, később a még „Virág elvtársék” [Virág Andrásék] által megálmodott Reform főszerkesztője [alapító-főszerkesztő a titkos munkatárs Tőke Péter] lett.
A nagyot szóló 2002-es ügy hetekkel azután „robbant”, hogy a Magyar Nemzetben megjelent „a D-209-es botrányról” szóló cikk, amelyből kiderült a Merukhoz hasonlóan MSZP-s Medgyessy Péter sötét múltja: hogy szigorúan titkos tiszt volt. Nem ügynök, szigorúan titkos tiszt.
Ungváry és Paskai bíboros
Menjünk 2006-ba: alig egy héttel Szabó István filmrendező elhíresült „leleplezése” után megérkezett egy szintén válasz-leleplezésnek tekinthető írás. A szenzációt – ahogyan Szabó ügyében – ezúttal is az ötvenhatos forradalom és szabadságharc leverése után elindított Élet és Irodalom szolgáltatta, amely a megtorlás idejétől a kádári értelmiség és egyáltalán a konszolidáció egyik legfontosabb szócsöve volt.
Ebben mondjuk semmi új információ nem volt. Ezt a korabeli, még erősen liberális Magyar Hírlap cikke is kiemelte: „Korábban többször is szóba került a bíboros esetleges érintettsége. Az egyházon belül évek óta pletykaként keringett, hogy a pártállam idején szinte alapkövetelménye volt az előmenetelnek az együttműködés. Paskai nevével tavaly az angelfire.com internetes oldalon közreadott listáján is találkozhattunk. A volt egyházi vezető akkor sem nyilatkozott.”
„Az ÉS cikkében Ungváry azt írta, hogy a magyar katolikus egyház későbbi feje 1965-től 1974-ig küldött jelentéseket pályatársairól, mégpedig Tanár fedőnéven. A történész szerint Paskai igyekezett mindenkiről pozitív képet festeni. Terhelő adatokat nem közölt senkiről, amit tartó tisztjei kifogásolták is.
A püspöki kar egyébként nagyjából egy évvel ezelőtt foglalkozott az egyház és az állambiztonság kapcsolatával, az egyházi ügynökökkel. Akkor krisztusi irgalmasságot kért az érintetteknek, hangsúlyozva, hogy nem kíván ítéletet mondani a beszervezettek felett.
Így lehetett? A történész nem csupán visszautasította ezt a megjegyzést, de vissza is támadt: „Ungváry lapunknak erre azt mondta, hogy ha valaki így vélekedik azért, mert bemutatják az államvédelmi hatóságokkal való együttműködést, az azonosul a Kádár-rendszerrel, és annak védelmében lép fel.”
Elég szélsőséges, azóta már nem szokatlan stílusú reagálás. És kétségtelenül „érdekes” logikai okfejtés: ha valaki politikai indítatásról beszél egy ügynök-ügy kapcsán, az a Kádár-rendszert védi. Aha.
Egy hét kellett a munkához
De miért hozták fel az időzítést? Gervai András Egy ügynök azonosítása című cikke 2006. 01. 27-én jelent meg az ÉS-ben [nem sokkal később Gyurcsány Ferenc miniszterelnök már nyilvánosan ölelgette Szabót]. Ungvári cikke pedig egy héttel később, február 3-án, a hetilap következő számában [Mozgástér és kényszerpályák címmel.]
A történész a Hírlapnak azt mondta,
A Kossuth Rádió még aznap [február elején járunk] elbeszélgetett Tomka Ferenc káposztásmegyeri plébánossal, aki már 2005-ben [!] írt Paskai László dossziéjáról a Halálra szántak, mégis élünk című könyvében. [Remek, pótolhatatlan munka, elképesztő befektetett energiát igényelhetett.] Az interjút az Új Ember is feldolgozta. „A történet megértéséhez tudni kell, hogy a Vatikán kelet-európai politikája – amelyben meghatározó szerep jutott a helyi egyház első emberének – az állampárti rendszer évtizedeiben kettős volt: egyfelől támogatta az úgynevezett földalatti egyházakat, míg ott, ahol lehetséges volt, az állam és az egyház rendezettebb kapcsolata, az együttműködést” – kezdte az egyházi lap.
„Ami a Paskai László-féle aktát illeti, magam is olvastam az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában – könyvem harmadik kiadásában ezt ismertetem pontosan – mondta Tomka Ferenc Diós Juditnak. – Ez a dosszié részben úgy keletkezett, hogy magnóra vett beszélgetéseket az akkor még csak teológiai tanár, később bíboros tudta nélkül jelentéseknek írtak le, pedig semmilyen jelentés nincs bennük, senkinek nem ártanak, és senkinek rosszat nem tesznek. Végül is ezt elismeri Ungváry Krisztián.
„Hamis csavar”, „szubjektív vélemények” – kemény szavak.
„Ezek szerint Paskai bíboros nem írt saját kezűleg jelentéseket, hanem azokat a beszélgetéseket olvashatják Önök most a Történeti Hivatalban, amelyeket magnószalagra rögzítettek” – vetette fel a riporter, mire Tomka:
„Éveken át nem írt, később található olyan jelentés, amit talán maga is írt, például külföldi útról, hogy hol járt. Akkoriban azt, hogy valaki jelentést adjon a külföldi útjáról, hogy hol járt, általában megkívánták. Ilyet tőlem is kértek, és mindannyiunktól, akik külföldön jártunk, hogy adjunk jelentést, merre jártunk, mi történt a konferencián. Pár helyen még azt is mondja, hogy kivel találkozott; maga Ungváry Krisztián is megállapítja, hogy ebből semmi ártót nem lehet levonni. Abban az időben mindenki beszámolt külföldi útjáról.
Ha ezt valaki nem tudja, enélkül nem lehet megítélni a kor főpásztorának magatartását, hogy hogyan próbált ebben a nagyon borzasztó kényszerhelyzetben táncot járni a lehetőségek között, netán ügyetlen politikai lépéseket vagy nyilatkozatokat is tenni. A cikknek van egy kifejezetten hamis állítása, hogy Paskai bíboros globálisan elítélte és üldözte a sois közösségeket. Nem igaz, magam is közösségi vezető voltam, rendszeresen találkoztunk vele. Egyetlen kisközösség valóban volt, Bulányi György csoportja, amely azonban a püspöki kar egészével fordult szembe.”
Tomka ugyanakkor nem „mentett fel” mindenkit:
„Azt logikusan tudtuk, hogy minden főpaphoz és minden vezető paphoz folyamatosan jár a rendőrség, és beszélget velük. Volt, akiről tudtuk, hogy ezzel vigyázni kell, mert ő fog jelenteni. Paskai bíborosról Ungváry Krisztián is leírja, hogy senkinek nem ártott, mindig kerülte, hogy nyilatkozzon személyekről, és ezt a rendőrség kritikául felrója neki. Akik ismertük őt, óvatosnak, néha túl óvatosnak tartottuk, de mindvégig becsületes és hű embernek tartottuk, és tartom őt ma is. A Vatikán egészében tudatában volt annak, hogy a magyar egyház a kompromisszumos utat keresi, hogy az egyháza életben maradjon.”
Paskai Mindszenty ellen
Persze megvannak az árnyoldalak is. És ez most lett igazán érdekes. A konzervatív Heti Válasz szintén 2006-os cikkében Szőnyi Szilárd ezt írta:
Ez azért kétségtelenül kemény szöveg. Szerintem menthetetlen.
„Szintén a Mindszentyhez fűződő felemás viszonyra utal, hogy Paskai László 1989 tavaszán azt közölte: nem tartja szükségesnek meghurcolt elődje rehabilitációját.
(A bíboros néhány hét múlva már kérvényezte Németh Miklós miniszterelnöknél a rehabilitálást.)”.
Szerintem ez – már Paskai nyilatkozata – is menthetetlen. De milyen érdekes ezzel kapcsolatban Ungváry eredeti cikke, ahol Mindszenty még pozitív szereplő. A történész bírálóan írta Paskairól, hogy „Mindszenty kapcsán még 1987-ben is azt volt képes nyilatkozni a Wochenpresse című lapnak, hogy Rákosi »a megegyezést kereste«, és hogy Mindszenty »makacsságával« tönkretette egyházát. Cinikus módon később is azt nyilatkozta, hogy nem tartja szükségesnek Mindszenty rehabilitálását, mert az egyházban »természetes a szenvedés vállalása«”.
„Segített” az ügynököknek emlékezni
Ungváry mindenesetre még jobban belelendült, folytatta a publikálást, márciusban újabb cikket írt az ÉS-be, amelyben
– írta nyilván nem kevés kárörömmel a Népszava. [Hány egykori titkos munkatárs vagy szt-tiszt, ill. párttitkár ülhetett éppen a szerkesztőségben?]
Tehát a Népszava szerint ez Ungváry részéről egyfajta válaszlépés volt, amit egyébként ő maga is kimondott később.
De a folytatás is szürreális, vagyis gyomorforgatóan cinikus:
További kérdésünkre, hogy most nem egy történelmi tanulmányt írt, amelyhez feltétlenül szükséges a személyes adatok nyilvánosságra hozatala, a történész azt mondta, olyan ismert és sokak által tisztelt személyekről van szó, akiknek múltja a nyilvánosságra tartozik. Hozzátette, szerinte tartótisztjeik neve is csak abból a szempontból érdekes, hogy éppen az említett fôpapokkal foglalkoztak.”
[Emeljük ki, hogy már a Népszava is rákérdezett – nyilván Ungváry védelmében, hogy reagálhasson rá – : ugyan miért hozta nyilvánosságra a személyes adatokat?]
Az is érdekes, amit a motivációjáról mondott:
Ismét elképesztő szöveg. Ungváry már egyenesen azt akarta, kérjen tőle bocsánatot Erdő Péter. Ez azért lassan már a sci-fik és fantasyk világa.
S végül, amikor a kényes időzítésre célzást mertek tenni az egyházi vezetők, Ungváry azzal „válaszolt”, hogy összeszedte a további főpapok anyagait. Majd bocsánatkérést követelt.
Nem tudom, hogy Ungváry ekkor ismerkedett-e össze Meruk Józseffel, esetleg később sodorta őket össze az élet. Az biztos, hogy a közös munka vállalhatatlan, megengedhetetlen. És ez a lényeg.
Ha innen, a maga teljes egészében nézzük ezt, akkor már nem is meglepő, hogy Ungváry most Mindszenty bíborost találta meg. A küldetés adott: szerinte, szerintük ő a NER bíborosa. Akkor meg „ütni kell”. Betűkkel, szavakkal, lejáratással. Gyakorlata van már ebben.
Lezárásként érdemes megnéznünk mit gondolnak mások Meruk és Ungváry kapcsolatáról? Az ex-SZDSZ-es Pető Iván [akinek szintén izgalmas a kapcsolata a múlttal, hiszen az apja ÁVH-s volt, ami miatt a család ’90 után még képes volt pereskedni is] korábbi recenziójában ezt írta: „A mű két szerzőjének együttese nem kevésbé meglepő, mint a varrógép és az esernyő véletlen találkozása a boncasztalon, csak itt nem új esztétikai minőség keletkezett. Az 1969-ben született, nemzedéke kiemelkedő tehetségű és teljesítményű történészének tartott Ungváry Krisztiánt munkássága, intellektuális és egyéb, közéleti ügyekben tanúsított bátorsága miatt feltétlen tisztelet illeti. Némely művéről e hasábokon írtam elismerően.
Nehezen – vagy éppen nagyon is könnyen.
Fotó: Mandiner