Most leközlöm csütörtökön tartott előadásomat szövegét. Vásárhelyi Miklósról, Gimes Miklósról, Erdős Péterről és Losonczy Gézáról szól, illetve arról, kik alkották valójában a híres-hírhedt Nagy Imre-kör „újságíró-csapatát”. A valóságban mind elvetemült propagandisták voltak, és együtt dolgoztak, haladtak a diktatúra vezetésével, az ÁVH-val. Vásárhelyi konkrétan együtt szerkesztett Péter Gábor helyettesével. Igaz, miért lepődnénk meg ezen, ha Erdős Péter a gazdasági rendőrség belsős estjén humorizált, úgy, hogy tőlük és az ÁVH-tól kaphatta a „cikkekhez” a muníciót. Erről maga is beszélt, igaz, körülírva. Ez a szöveg így egyben elég kemény lesz. És vannak még titkok, amelyeket még nem árulok el.
A porondon
Vásárhelyi Miklós. Kevesen lehetnek közöttünk, akiknek nem mond semmit ez a név. Szadai Károly kollégánk délutáni előadása Nagy Imre újratemetéséről és a média szerepéről fog szólni. Hihetetlenül fontos és izgalmas téma a rendszerváltásunk és múltértelmezésünk szempontjából is, én most az egyik főszervező, vagy a főszervező előéletét és társainak múltját próbálom majd bemutatni. Különösen arra a Szabad Népre koncentrálva, amelynek átalakulásáról Máthé Áron éppen most beszélt. Vásárhelyiék előtörténetéről valójában már sok mindent tudunk. De vannak még érdekes szálak.
Kezdjük az elején. Előadásom főszereplője, Vásárhelyi Miklós éppen azon a napon, 1989. június tizenhatodikán ért fel pályafutása egyik kései csúcsára.
Az akkori sajtóban felemelő pillanatként tálalták azt, amikor Vásárhelyi Miklós és az ismert kommunista mártírözvegy, a néhai Mező Imre felesége ’89-ben levelet váltott egymással. Az üzenet lényege a megbékélés volt. Hadd idézzek Vásárhelyi nyílt leveléből, amelyet a kommunista párt, az MSZMP lapja, a Szabad Népből lett Népszabadság 1989. június tizenharmadikán lehozott, de a legtöbb újság és hetilap szintén átvett. Ez a békés átmenet kulcsfontosságú dokumentuma.
“TISZTELT ASSZONYOM! Mélységesen megrendítettek a Népszabadság június 8-i számában közölt sorai. Engedje meg, hogy kifejezzem ön iránt érzett őszinte tiszteletemet. Férje, Mező Imre halálával 1956 októberében önt is súlyos csapás, jóvátehetetlen igazságtalanság érte. […] Ismertem, tiszteltem és szerettem Mező Imrét. Tudom, milyen humánus volt a Rákosi-rendszer legnehezebb esztendeiben is. Ember maradt az embertelenségben. 1953 után pedig keményen és bátran vívta a harcot a hatalmat minden eszközzel védelmező régi vezetéssel szemben.
Szóval. A rendszerváltás nagy pillanatáról van szó. Arról az újra már meg nem ismételhető percről, amikor búcsút intettünk a diktatúrának. És a múltnak is. Mert mi volt korábban?
Mi itt a teremben pontosan tudjuk, hogy így volt, de sokan már nem, hogy egy évvel azelőtt, ’88-ban még nem lehetett kimondani azt az egyszerű szót ötvenhat kapcsán: forradalom. Az kellett mondani: ellenforradalom. Börtön, verés, kirúgás, eltanácsolás járt azért, ha valaki máshogy mondta. De már 1989-ben járunk.
És mi volt az újratemetést megelőző ismert gesztus? Vásárhelyi Miklós, a forradalmár leborult az ellenség előtt. Látszólag furcsa is lehetne, de nagyon is logikus.
Elvtársak
Ha lekaparjuk erről a szövegről a sok hazugságot, elferdítést, tulajdonképpen a jól ismert kommunista propaganda összetevőit láthatjuk. Bár Vásárhelyi Miklós elvileg és ekkor már antikommunista, demokrata, liberális politikus volt, de a szövegét akár a huszadik század tetszőleges propagandistája is megírhatta volna. Hiszen mi derült ki? Mező Imre „humánus” volt. ’53 után bátran harcolt a régi vezetés ellen, „ember maradt az embertelenségben” És a lényeg: „emberséges szocializmusról álmodott”. Tényleg csak az maradt ki, hogy „maga erejéből megpróbálta kijavítani a korábbi hibákat”. Sőt, Vásárhelyi azt is megjegyezte, hogy Mező Imre „több ízben nyíltan is kifejezte elkötelezettségét Nagy Imre mellett.”
Hadd éljek egy analógiával: ez olyan mintha egy elképzelt és egyáltalán nem vágyott lehetséges világban, a sajnálatosan nyertes és továbbélő Harmadik Birodalmat végül 1989-ben elsöpörte volna egy rendszerváltás. De annak a rendszerváltásnak a szónoka legelőször Hitler egyik korábbi bizalmi emberét emelte volna a hősök közé. Elképesztő.
Elképzelhetetlen – gondolhatjuk most. Pedig nagyon is rendszerszerű volt. Mező Imre 1989. június tizenhatodikán nem ismét „jó kommunista” lett, hiszen Kádár alatt az volt, hanem „jó kommunista” maradt.
Mező Imre Kádár János barátja volt, spanyolos veterán, régi mozgalmi ember, aki a mozgalom természetéből adódóan mindig azt tette, amit a párt elvárt. Ez sem céltalan megjegyzés, olyan embereket fogunk bemutatni, akik pártkatonák voltak.
Nem véletlenül említem Rajkot. Mező Imre is elment a „falig”, ahogy mondani szokás. Akkor, amikor a kommunistát már a saját ex-belügyminiszterüket is kivégezték.
Vagy Rajk felakasztása is az emberséges szocializmus építésének a része lehetett?
A valóságban Mező Imre és az 1989-ben őt magasztaló Vásárhelyi Miklós is „elment a falig”. De utóbbi lesz a főszereplőnk. Át is térek élete rövid, vázlatos ismertetésére.
A felemelkedés
Vásárhelyi Miklós pályafutása viszonylag ismert, de mindenképpen jól dokumentált. Ehhez képest több nagyon is sötét részlet szinte egyáltalán nem publikus. Nem a cikkeiről beszélek. Ha az életét vizsgáljuk, fontos forrás az az életút-interjú, amely a Beszélőben is megjelent. Vásárhelyi Miklós fasiszta, Mussolini felé forduló olaszországi kanyarjára nem fogok most kitérni, egyébként röviden erről is beszélt az interjúban, de fontosabb, ami ’45 után történt. Az viszonylag közismert, hogy a Rákosi-diktatúra meghatározó propagandistája és Rákosi Mátyás bizalmasa lett.
Tény, hogy Vásárhelyi szorosan együttműködött, együtt dolgozott az ÁVH-val, az interjúban maga mesélt arról, hogy Pócspetrire egyenesen egy autóban utazott le Péter Gáborral, az ÁVH vezetőjével és Kádár Jánossal.
Pócspetri története is ismert, a sokáig megbélyegzett falu a katolikus egyház, tágabban a vallás ellen indított kegyetlen háborúban kapott fontos szerepet. Felépítettek egy kiprovokált és teljesen hamisan tálalt ügyet, amellyel elsősorban Magyarország keresztény, vidéki lakosságát akarták megfélemlíteni, tönkretenni.
A MAORT
Azt már jóval kevesebben tudják, hogy Vásárhelyi egy másik koncepciós ügyben, a MAORT-perben is központi szerepet vállalt. Sőt, egyenesen ő volt a szerkesztője annak a Szürke-, a korabeli propagandában Fehér könyvnek nevezett dolgozatnak, amely a koncepciós ügy „hivatalos változata” volt.
Tímár István civilben egyébként jogász volt. És már látjuk is a társszerzőség lényegét: egy újságíró, azaz nem, egy propagandista és egy jogász. Tökéletes kettős.
A MAORT-ügy szakértőjének, Srágli Lajosnak a művéből idézem:
„Az országos és helyi napilapok 1948 szeptemberétől címoldalon, hangzatos címekkel és hatásos fordulatokkal foglalkoztak a MAORT vezetőinek letartóztatásával és az ellenük felhozott vádakkal. A MAORT által termelt kőolaj mennyiségének fokozatosan csökkenését a vállalat amerikai és magyar vezetőinek tudatos szabotázsával magyarázták. A vád szerint e szabotázs a népi demokratikus államrendet volt hivatott megdönteni.”
„1948. szeptember 24-én – szabotázsra hivatkozva – a vállalatot állami kezelésbe vették, mely – ha jogilag nem is – a gyakorlatban felért az államosítással. Az állítólagos bűnöket először az 1948 szeptemberében kiadott, az MDP Politikai Bizottsága döntése alapján a dr. Tímár István ÁVH-ezredes (Péter Gábor helyettese) és Vásárhelyi Miklós újságíró által szerkesztett, úgynevezett Szürke könyv közölte részletesen. Ez a propagandacélokat szolgáló kiadvány tartalmazta a vádlottakkal saját kezűleg leíratott »beismerő vallomásokat« is.”
Szóval vizsgált, majd szerkesztett. Vásárhelyi szerepéről egyébként nem nagyon írt senki. Nem is nagyon kutatta senki.
Amíg ezt emésztjük, térjünk át egy másik szereplőnkhöz.
Erdős belép
Lépjünk tovább ötvenhatra, a forradalomra és az abban fontos szerepet játszó Petőfi-körre. Vásárhelyi ismert propagandista-társa, a későbbi popmenedzser Erdős Péter is fontos szerepet játszott a Petőfi-körben. A már Népszabadságban így emlékeztek 1957 januárjában a rádió ostromára.
„Az erkélyről mások is megkísérelték, hogy szóljanak a tömeghez – írta a Szabad Népből lett pártlap. – […] Előbb a rádió munkatársai, majd Erdős Péter, a Petőfi-kör vezetőségének tagja próbált szólni s az indulatokat csillapítani. Erdős így kezdi: »Magyarok! A Petőfi-kör küldött hozzátok.« Egy pillanatra halkul a kiáltozás. A mellette állók izgatottan súgják neki: »Mondd meg, hogy ültél, mondd meg, hogy Rákosi lecsukott.«
Mondja, de hajaj, ki hederít már arra. Ráadásul a hangszóró se működik. Erdős hősi mozdulattal kiránt a zsebéből egy fehér papírlapot. »A Petőfi-kör vezetőségének megbízólevele« rákiáltja, s ledobja az utcára. A papír a földre hull, fel sem veszik. Erdős Péter hátralép…”.
Filmszerű jelenet, persze a propaganda természetéből adódóan csak találgathattunk, mennyire lehet igaz. De a lényeg hihető: eszerint Erdőst nem fogadja túl jól a forradalmi tömeg.
Kulcsmomentum. Ebben minden benne van.
Mert nézzük, honnan indult Erdős Péter?
Ugyanonnan mint a néhai Nagy Imre, azaz „Vologya”, az NKVD korábbi besúgójának szinte összes fontos embere – Erdős Péter is a diktatúra szorgalmas építőmestere volt. Ő is propagandistaként kezdte.
Ő maga a nyolcvanas években így emlékezett:
„Amikor hazaértem, bementem a pártközpontba. Szőnyi Tibort kerestem, és jelentettem neki, hogy hazajöttem. […] Ő volt a svájci pártcsoport vezetője, mielőtt én megérkeztem Svájcba, itthon pedig már ő volt a káderosztály vezetője. […] Akkor elmentem Nagy Péterhez, aki szintén Svájcból jött haza, irodalomtörténész, de akkor külügyben dolgozott. Nagy Péter már lelkes volt, elvitt a politikai rendőrséghez, ahol fölajánlották, lépjek be alhadnagynak.
Együtt jöttünk el, sétáltunk végig a Népköztársaság útján, kérdezte, no, belépek-e alhadnagynak, mert akkor már másnap elvisz Péter Gáborhoz. Mondtam, hogy nem, mert költő akarok lenni. […] Aztán valahogy, talán mégis Szőnyi segítségével, egy rövid időre elkerülte a MADISZ-ba, funkcionáriusnak. Utána pedig a Szabadság szerkesztőségében lettem újságíró.”
Aztán „valahogy, mégis”, tipikus szavak ez is. És finom körülírása annak, ami történt.
Amíg Vásárhelyi Miklós Péter Gáborral utazott Pócspetrire, addig Erdősnek jutottak a gazdasági „jellegű” koncepciós ügyek.
Közben írt a „feketézőkről”, a valutázokról, mindenféle célpontról, összeesküvésekről, katonai iratokról, kémgyanús személyekről, megtámadt jobboldali politikusokról, sok-sok államvédelmi témáról. Ezek a cikkek ma is kutathatóak.
Erdős a kései életútinterjújában azt is elárulta, hogy mindig a Szabad Néphez akart kerülni, mert az volt a csúcs. „Mi voltunk a kommunista párt bulvárlapja, és a Szabad Nép volt a komoly pártlap. Darvas Szilárd, aki a Szabadságnál dolgozott, egyszer azt mondta, mi csak bejárók vagyunk, a Szabad Nép-esek pedig a benntlakók.”
Később aztán ő is benntlakó lett:
Parádés társaság. Az 1958-ban kivégzett Gimes Miklóst „vértanúnak”, illetve „mártírnak” nevezik a lexikonokban. Kétségtelen, hogy az ötvenhatot követő megtorlás egyik legismertebb áldozata volt, a később is befolyásos „Nagy Imre-csoportnak” köszönhetően ő is megkerülhetetlenné vált ’56 történetét tekintve. Az ő koporsója is ott volt 1989-ben. Pedig antikommunista, egyáltalán humanista, emberi szemszögből ő is menthetetlen a múltja miatt.
Gimes belép
Gimes Miklós egyik hírhedt cikkét a Kisgazdapárt szétverésének idején, a Magyar Közösség elleni koncepciós per idején írta. Szekér Nóra történész nem is olyan régen megjelent könyve részletesen bemutatja ezt a sötét eljárást, amellyel sikerült tönkretenni a kommunistáknak a legfontosabb politikai riválisukat. Gimes 1947. május 6-án megjelent írásában halált követelt a vádlottaknak. „Mi vagy ők!” – így a cím.
Folytathatnám, mert sok korabeli Gimes-cikket megtaláltam, de hasonló lenne a kép. Gyűlölet és uszítás. Vajon eszébe jutott a halált követelő cikke ’58-ban?
Mert korábban megbizható pártkatona volt. Ő is arra ment, ahová küldték. Volt, hogy Görögországba, ahol a görög nép megálmodott győzelméről tudósított „az imperialisták bérencei ellen”. Máskor Berlinbe, hogy a Szabad Nép „szerkesztőbizottságának tagjaként” vitázzon egy filmbemutatón. Közben ellátta a feladatait, írt arról, hogy „Sztálin elvtárs a példaképe az egész világ kommunistáinak, a magyar kommunistáknak is”. Máskor nagy propaganda-anyaggal jelentkezett a „Nagy Októberi Szocialista Forradalom” 32. évfordulójára. Egyszóval: Rákosiék hű propagandistája volt.
Losonczy belép
Sztálin halála aztán ’53-ban mindent megváltoztatott. 1954-ben Gimest és és Losonczyt már a Magyar Nemzet főmunkatársaként említik. Utóbbi pályafutására már nem tudok most kitérni hosszabban [majd a tanulmányban]. Legyen elég annyi, hogy Losonczy pályafutásában komoly szerepet játszott, hogy egy tiszántúli református papcsaládból származott. Vásárhelyivel vagy Erdőssel ellentétben már a második világháború előtt kommunista volt.
Sötét szerepet játszott a katolikus egyház elleni háborúban. Ezt kifejteni most nincs időm.
Előadásomat lassan lezárom. A lényeg, hogy ők mind, bizonyíthatóan propagandisták voltak, nem mezei újságírók, hanem Rákosi Mátyásék bizalmi emberei.
Lezárásként hadd idézzem Vásárhelyi Miklós sorait a rendszerváltás idejéből: „Az 56-os történéseket mi egyértelműen forradalomnak valljuk – emeli ki az interjúban Vásárhelyi Miklós. – […] A múlttal való becsületes szembenézés, a történelmi igazságtétel olyan erkölcsi tartozás, amellyel a megújulást hirdető párt- és államvezetés tartozik az egész nemzetnek.
Micsoda cinizmus kell ahhoz, hogy valaki így, egyben elmondja ezt a szöveget.
Köszönöm.