Akivel az ördög sem bírná a táncot – valahogy így beszélnek egyik kedvenc, felejthetetlen regényemben (Véres délkörök) Cormac McCarthy démoni antihőséről, Holden bíróról. Ez villant be akkor, amikor a Hammer-famíliáról szóló amerikai dokumentumfilm-sorozatban Casey Hammer szavait hallgattam.
– valahogy így mondja.
Ha valaki, Lucifer valóban felsejlik az alkotásban. S bár elhangzanak vaskos, a régi baloldali propagandát idéző, valós tapasztalattal vegyes túlzó ostobaságok („minden gazdag család sok sötét titkot rejt, a pénz tönkreteszi az embereket” – mondja valaki),
Ugrálni fogok, ahogyan a mű is teszi. A dédunokával – vagy ükunokával – kezdünk. Armie Hammer fiatal, jóképű, közepesen ismert amerikai filmcsillag, én mondjuk nem ismertem, de ez nem sokat jelent. Mint közepesen világhírű hollywoodi sztár az amerikai ámítás egyik csúcsterméke. Mosolygós, magabiztos, az ő világában látszólag mindig süt a nap. S valóban termék: ember, művész, de emellett a nagyközönség számára formázott, gyurmázott karakter, aki a kamerák előtt nem hibázik. Megnyerő, humoros és laza.
És úgy fest, egy perverz. Többen állítják, hogy mindenféle ocsmányságra ráveszi a kiszolgáltatott nőket, akiket megfontoltan, lassan vezet be a csapdák, megkötözések és megaláztatások rendszerébe. A lényege nem túl bonyolult: uralkodni akar. Ügye máig tart, mélyebben nem kívánok belemenni, de ő a látszólagos origó, innen kezdődik az egész, innen haladnak visszafelé a filmkészítők. Mert nem is ő az igazán izgalmas.
ARMAND
A kulcsszereplőnk: Armand Hammer. A „dédapó”. Mi, fiatalabbak leginkább Borvendég Zsuzsanna írásaiból ismerhetjük, az idősebbek talán emlékeznek még a nevére a kádári sajtóból. Viszonylag sokat emlegették a médiában régen, mint a „jó üzletembert”, a „jó amerikait”. Könnyen le tudjuk fordítani az újbeszélt, pontosan tudjuk, mit jelent ez:
„Létezik egy archetípus, amelyikre érvényes az a mondás, hogy róla vagy jót, vagy semmit – írta Borvendég Zsuzsa. – Ő a milliárdos filantróp figurája, akinek a bőre alatt is pénz van, informális hatalma felbecsülhetetlen, hiszen a világ vezető kormányzatai versenyeznek kegyeiért és rendszeresen megjelenik bizonyos értékek (értsd: érdekek) védelmében személyesen, vagy valamilyen szervezeten keresztül.”
Érdekes, hogy az amerikai HBO (a tévé liberális, avagy demokrata, „demokratikus” politikai irányultsága közismert) sorozata ugyanerre a következtetésre jut. Többször megjegyzik, hogy ez a „filantrópia” csak álca. A jóság hazugság.
Egykori egyik belső embere is kimondta: ez a humanitárius, filantróp szerep, az, hogy ő megteremti a világbékét, szöges ellentéte volt a valóságnak.
Sikeresen eltemette a saját múltját is – fejtegetik később, és valóban ez a kulcs.
Igazán nem vagyok az a szerző, aki minden bokorban Soros György lábnyoma után kutat, de gondolom, nem csak nekem jutott eszembe az ő személye Armand Hammerről, és erről az egész „filantróp szerepről”.
De menjünk tovább, mielőtt beleragadnánk a sorosozás dagonyájába.
Armand egyik unokája, Casey Hammer az alkotás főhőse. Bár motivációja megkérdőjelezhető – látni fogjuk, hogy végülis kijátszották az örökségből, és nem érezni, hogy ezt “elengedte volna” –, mégsem hinném, hogy hazudik.
Ő és mások is elmondják Armandról, hogy sokat tanult a titkosszolgálatoktól. Aktái voltak a családtagjairól is, a saját gyerekéről. Mindenkit megfigyelt és lehallgatott. Casey azt mondja, később értette meg, hogy olyan volt az életük, mintha egy sakktáblán játszották volna le, és a nagyapa irányított mindent.
Ismerős hasonlat ez is.
Azt már Neil Lyndon brit újságíró meséli azt, hogy az öreg Armand – ahogyan Soros és a világ összes hasonló sakkjátékosa – mindenhová bejutott, a Fehér Házba, a Buckingham Palotába, a Kremlbe, tényleg nem voltak zárt ajtók. Ezt persze tudtuk róla. Az már érdekeseb, amit unokája – az említett Casey – elevenített fel.
JULIAN
De tényleg nem ez az érdekes az egészben. Hanem az, ahogyan a bűn átkúszik generációról-generációra. Armand fia, Julian a saját feleségét gyötri, bántalmazza. Véresre veri. Utóbbi rendszeresen elmenekül a lányával éjszakánként, majd később – a gyerek Casey-vel –, végül el is hagyja. Persze a nőt mindenből kiforgatják. A milliárdos Julian a film szerint 200 dollárt ad gyerektartásra. A fiúk nála marad.
Sajnos nem magyarázzák meg, hogy miért. Közben ez az apa (Julian) továbbra is orgiákat tart, elveszi a takarítónőjét feleségül. Utóbbit is bántalmazza, megszólal a filmben, elmesél egy-két történetet.
De hogyan lett ilyen ember belőle? Vissza kell mennünk az őshöz, Armand apjához, Julius Hammerhez.
JULIUS
Julius Hammer a Cári Birodalomból érkezett Amerikába. Aztán az Amerikai Kommunista Párt alapítója lett. A szovjetek rajta keresztül küldenek pénzt New Yorkba, így finanszírozzák a kommunista mozgalmat, illetve lopják el, szerzik meg az amerikai technikát.
„Borisz Reinstein volt a kiképzője, aki a munkásmozgalom helyi vezetőjeként kapcsolatot tartott a későbbi bolsevik vezetőkkel, így Leninnel is – írta erről Borvendég Zsuzsa. – Julius elkötelezett mozgalmár lett, feleségével együtt részt vettek a titkos szervezkedések pénzelésében is. Sőt, még Leninnel is volt alkalma találkozni egy európai kongresszuson. Először patikusként dolgozott, majd megvett egy drogériát, amit hamarosan számos másik követett: az igazi amerikai álom megvalósulása – mondhatnák. A valóság azonban árnyaltabb volt.
Céghálózata pedig fokozatosan a nemzetközi brigádok pénzmosodájává vált, majd a bolsevik puccs után Julius Hammer és az üzletlánca még inkább felértékelődött.”
Eszünkbe juthat erről akár Robert Maxwell is. Az a brit-izraeli üzletember, aki titokzatos halála előtt szeretett Magyarországon is befektetni. Mondjuk a Műszertechnikába.
De az ő felemelkedése is keserű véget ért – hasonlóan mondjuk Maxwellhez –:
„Julius Hammer ekkorra már az amerikai elhárítás látókörébe került, zaklatták, letartóztatták, de börtönbe mégsem aktivista szerepvállalása okán került: egy általa elvégzett abortusz utáni haláleset miatt ítélték el.
Bár beindult az üzlet, Armand mégis visszatért Amerikába. Ahogyan a dokumentumfilmben kissé leegyszerűsítve mondták: Armandnak azért kellett mennie, mert Sztálin alatt rájött, vége az aranyéletnek. Sőt, ha marad, könnyen lehet, hogy az életének is. Tulajdonképpen igaz.
Innentől Armand célja az volt, hogy Amerikában eltemesse a saját múltját. Nem én mondom, a filmben mondják a szakértők.
RAGADOZÓK EGYMÁS KÖZT
Ennek egyik eszköze volt, hogy nem csupán elvált orosz feleségétől (Olga), de saját fiát – a későbbi agresszor Juliant – is megtagadta.
Szóval Armand Olgától elvált, ezután következett Angela, akit bántalmazott, fenyegetett, a végén már azzal, hogy agyonveri. Majd jött a harmadik házasság: Frances. Ő sok pénzt hozott a családba.
És jönnek az elképesztő történetek.
Nem meglepő, hogy amikor Michael a nagyapó cégéhez kerül, szépen behálózza az öreg Armandot, és kifúrja a saját apját az örökségből. Az öreg ördög, Armand persze sokáig húzza, megéli a kilencvenet. Amikor meghal, kiderül, hogy a fia (Julian) 500.000 dollárt kap, a lányunokája (Casey) 250.000 dollárt, minden más Michaelé. Mert néhány hónappal új végrendelet készült.
Ahogyan az újságíró mondta: egész birodalmát bűnökre építette fel. Minden törvényt áthágott, minden törvényt áthághatott. Ebből persze óriási botrány lett akkoriban – nem, egyáltalán nem.
SÁTÁNI ALAK
Armand Hammer tényleg mindenben benne volt. Kulcsszereplője a Watergate-botránynak. Kulcsszereplője mindennek. Mindkét oldalra fizetett, demokratáknak és a republikánusoknak is. Aztán amikor nagyon rossz volt éppen a sajtója, akkor megvásárolt egy-egy hírességet. Például befizette magát a brit Károly hercegnél. Neki negyvenmillió fontot adott. Volt gála, hírverés, cikkek, mosolygás, vakuk villanása.
Voltak nehezebb pillanatok. Például a Piper Alpha olajfúrótorony tragédiája. Ez a mai napig a világ legnagyobb tengeri olaj-katasztrófája. Az 1988-as robbanások következtében 167 ember meghalt. A Piper Alpha a családé volt. És mit tett az öreg Armand?
Akkori sajtósa elmeséli, hogy „nagy színi-előadást” tartott, elvállalta a felelősséget, mély szomorúságot színlelt. A média így is tálalta a világnak. „Senki sem tett fel kérdéseket” – mondja szomorkásan a szakember. Sem a korábbi, létező ügyekre és visszaélésékre, sem a siralmas körülményekre, sem a felelősségre nem kérdeztek rá.
Majd felidézi, mi történt a sajtótájékoztató után. „Armand úr” felszállt a magángépére és ezt mondta nekik:
Ezzel lezárta az ügyet. A sajtós szerint semmilyen következménye nem lett az egész tragédiájának. Maga Hammer egyetlen túlélőt, egyetlen családtagot sem látogatott meg soha. Semmit sem számítottak.
A tragédia után otthagyta Hammert. Nyilván nem olvasta az ex-ÁVH-s Farkas Vladimir memoárját, pedig annak címét „idézte”: „Nincs mentség”.
Csak bólogathat az ember.
Majd így folytatja:
CASEY TRAGÉDIÁJA
Nem csoda, hogy ennyi bűn alatt mindenki összeroskad, érthetetlen döntéseket hoz. A felnőtt Casey például odaköltözött megbolondult apjához, a már „kisemmizett” Julianhoz. Utóbbi ekkor továbbra is keményen iszik, különböző drogokat szed, és éjszakánként a pisztolyával járja a villáját. Casey néha arra ébred, hogy apja a halántékához szorítja a pisztolyát.
Ezt mondta a lánya szerint.
Casey végül – ahogyan jóval korábban az anyjával kislányként – ismét elmenekül, de ő is agresszívvá válik, elkezd széthullani, furcsa tüneteket mutat. Majd összeomlik. Ekkor elmegy egy pszichológushoz. És elkezdi, elkezdik összerakni a történetét. A történetüket.
A felszínre kerül, hogy gyerekkorában, amikor az apjánál volt hétvégenként – miután az anyja magával vitte őt, a fiát otthagyva az ördögi Juliannak –, elképesztő, perverz origákat tartottak ott. Voltak “játékok” is. Például részeg apja a társaság előtt arra kényszerítette, hogy a telefonkönyvet a fejéhez tartsa a házi céllövő-verseny alatt. Az apja végül átlőtte a könyvet.
Nézőként talán ez a legnehezebb, legemberibb pillanat.
„Nehéz (elmondani), mert (mégiscsak) meg akarod osztani, és el akarod mondani, miért vagy ennyire megtörve és elcseszve” – mondja leginkább önmagának.
Tudnék mit írni, de ilyenkor jobb levegőt venni. Kimenni a szabadba. Mert mintha minket is megfertőznének ezek az emberek.