Találtam egy igen értékes cikket a Népszabadságban. Szerzője Libik György, ötvenhatos, később Svédországba emigrált, és Kéthly Anna „eszmei köréhez” tartozott. ’44-ben ő bújtatta Péter Gábort. Ezért aztán Vásárhelyi Miklósék alkalmasnak vélték arra, hogy interjút készítsen a békében megöregedő politikai terroristával. Fel is kereste budai lakásukban Pétert és feleségét, Simon Jolánt. Az interjú nem készült el, de azért írt egy cikket, amelyből kiderül, mennyire nem értett meg semmit sem Péter, sem kommunista felesége. És mennyire nem lettek soha szembesítve semmivel.
Most inkább nézzük ezt az érdekes, de persze elkeserítő cikket.
De kezdjük a cikket:
„Áprilisi budapesti látogatásom alkalmából, 1989-ben többen mondták nekem – így Vásárhelyi Miklós és a Raoul Wallenberg Társaság fiataljai –, hogy próbáljam rávenni Péter Gábort: adjon nekem interjút, vagy írja meg akár könyvnyi terjedelemben a visszaemlékezéseit. Úgy gondolták, hogy én vagyok az egyetlen, aki esetleg sikerrel járhat: eleddig mindenki más faggatózásának kategorikusan ellenállt. Mire alapozták ezt a föltevésüket?
Arra gondoltak tehát, hogy ennyi év után, ha másért nem, hát viszonzásul életének közel fél évszázaddal ezelőtti megmentéséért, Péter Gábor esetleg előttem hajlandónak mutatkozik valamelyest nyíltabban beszélni múltjáról, vagy legalábbis arról, hogyan értékeli ő saját egykori politikai tevékenységét.
Elmondtam nekik, hogy Stockholmban 1981-ben publikált könyvem rövidesen Magyarországon is megjelenik, és én – élve ezzel az alkalommal – szeretném pontosítani, már ahol ez egyáltalán még tehetséges, az abban foglalt konkrétumokat. Ezért az összes könyvemben előforduló, még élő szereplővel szeretném egyeztetni a róluk írottakat, és ők is ezek közé tartoznak. Nem zárkóztak el, így megállapodtunk, hogy a lakásukon meglátogatom őket.
A felesége, Simon Jolán pedig egyenesen érzelgős szívélyességgel fogadott. Igaz, ehhez képest kissé furcsán kezdődött a beszélgetésünk. Alighogy leültünk, Simon Jolán rögvest ezzel kezdte: »Valószínűleg nem fogsz velem egyetérteni, de ami 1956-ban történt, azt én ma is ellenforradalomnak tartom.« »Én is!« – feleltem neki, amin láthatólag megrökönyödött. – »Legalábbis november 4- től…« — tettem hozzá magyarázóig. Megjegyzésemet válasz nélkül hagyta.
Mindamellett a megjegyzésemet követő röpke kínos hallgatást végül is Péter Gábor törte meg. Ellágyult hangon témát váltott: »Képzeld, Gyurikám, mielőtt Albert végleg elment volna az országból, meglátogatott, és mindenféle szépet és jót beszélt rólad. Azt is mondta: ’44-ben ő szólt neked, hogy helyezzél bennünket biztonságba«
…Miután beugrott, hogy »Albert« nyilván nem más, mint Szent-Györgyi Albert, kénytelen voltam közbevágni: »Ez nem egészen így volt. Én Major Tamással voltam kapcsolatban már 1942-től, amikor ők Moliére-től a Duda Gyurit játszották a Népligetben – Nelly mutatott be bennünket egymásnak. És ’44-ben, a németek bevonulása után, Major adta meg nekem azoknak a nevét, akik részére az én feladatom volt rejtekhelyről gondoskodni…
Ami Szent-Györgyi Albert 1946-os állítólagos búcsúlátogatását illeti, arról nem volt mit mondanom: nem voltam jelen. Viszont így is erősen valószínűtlennek tartom. Egyrészt, mert Péter Gábor 1946-ban, maga mögött immár egyéves hírhedett ÁVO-főnöki múlttal, aligha tartozott azok közé, akiktől az ország végleges elhagyásakor Szent-Györgyi Albert érzelmes búcsút akarhatott venni. Másrészt, mert Péter Gábort akkor már egészen másfajta indítékokból keresték föl, akik egyáltalán megtehették.
Ehelyett inkább fellapoztam a könyvemnek azt a részét, amely arról szólt, hogyan mutatta be nekem Major Tamás ’44 júliusában a Ferdinánd híd Lehel utcai oldalán levő kocsmában Péter Gábort és Losonczy Gézát, vagy – mint Major akkor nevezte őket – »Bajuszt« és »Karcsit«.
Megint másik téma. Simon Jolán Péter Gáborról: »Képzeld, egyszer a férjem azt mondta Rákosinak: ki van zárva, hogy Rajk kém volt. Tudtam volna róla, hiszen egyszer még aludt is nálam!..«
Sebaj, majd csak sikerült másutt előkeresnem. Simon Jolán közbeveti : Zinner Tibor, a történész, aki ezekkel a dolgokkal elég sokat foglalkozik, nincs túlzottan jó viszonyban Litván Györggyel, mivel Litván kétségbe vonja Zinner szavahihetőségét. Én: »Litvánt ismerem, nagyon jó róla a véleményem.«
[[Azért az egész Nagy Imre-körre gondolva hadd adjunk legalább ebben némi igazat Simon Jolánnak. De ennél érdekesebb a következő rész, amiből kiderül, hogy a Péter Gábor-féle szörnyetegek hogyan gondolkodtak magukról. Hogyan hasították le a bűnöket, s hogyan emelték ki azt az állítólagos jótéteményt, amit szerintük elkövettek.]]
„Én: »Láttad a Bacsó filmjét, A tanút? Nekem fantasztikus élmény volt. Igaz, ahogy a zakó szövetét vizsgálgatod, az nem volt egészen hiteles. Legalábbis ’44-ben még nem ilyen voltál. Most viszont mintha jobban hasonlítanál a filmbeli alakodra, mint a ’44-esre.«
[[Majd egy másik kellemetlen kérdésnél visszatért ugyanerre a részre.]] Péter Gábor:
Én: »Nemrég olvastam Faludy György könyvét, a »»Pokolbéli víg napjaim««-at.« Simon Jolán: »A Faludy egy szenilis hülye!« Én: »Szerintem pompás könyv. Az egyik pillanatban sírtam, a másikban nevettem, amíg olvastam. De ő csak az egyik oldal szemszögéből írta meg a dolgokat. Ha ti megírnátok a másikéból, ezzel teljesebb lehetne a kép«.
Simon Jolán: »… és mihelyt az emberek látták, hogy ő nincs ott, azonnal leálltak a munkával.«
Simon Jolán: »Az valami gyönyörű szép dolog volt. A bányászok Rákosinak is írtak egy köszönő levelet, ötvenhatban aztán a férjem mégiscsak kénytelen volt megmondani, hogy Rákosi személyesen adott utasítást a verésekre is«”.
Azt hiszem, mára elég ennyi. Ebből is látszik a lényeg. Péter Gáborék így látták önmagukat. Így haltak meg. „Ártatlanul”. Sőt, „hősökként”.
Vezető kép: Őze Lajos A tanúban