Elégedetten álltam fel a székből, miután lement a stáblista a Blokád bemutatója után. A forgatókönyvíró Köbli Norbert és a rendező Tősér Ádám remek filmet alkotott. Vitt magával, izgalmas volt, néhol drámai, és mindvégig erős, egyenes, egyértelmű. Nem didaktikus, nem életszerűtlen, de mégis határozott, „narratíva-teremtő”.
A film főszereplője Antall József, a két legfontosabb idősík ötvenhat és a Taxisblokád ideje. Antall tanárként, forradalmárként és miniszterelnökként is helytáll. Utóbbi esetben, 1990-ben [1990-től] már a halálos betegséggel küzdve. [Talán nem baj, hogy a Kádár-rendszer évtizedei kimaradtak. Antall itt hős, állhatatos karakter, és ezzel nehezebben lenne összeegyeztethető az intézet-vezetés, a kényelmes állás, illetve a Kádáréktól kapott állami kitüntetés.]
A másik főszereplő Göncz Árpád, aki ’90-ben már korántsem vizsgázik ilyen jól. A Taxisblokád idején ő az, aki keményen politizál, sőt, manipulál. Pedig államfő, akinek a nemzet egységét kellett volna képviselnie akkor, amikor még azt hittük, a köztársasági elnökök valóban ezt teszik. Ehelyett pártja pecsenyéjét sütögette. Ez a valóságban is így volt, és szerencsére a filmben is így látjuk. Nem ránk erőltetve, de érzékletesen bemutatva. Aki ismeri a Taxisblokád történetét, az sokszor felnevet, felszisszen. Például akkor, amikor meglátja a farmerkabátos Pető Ivánt [az SZDSZ erős embere], aki meg sem szólal, de ott van Göncz mellett.
Képmutatás kerülni ezt az állat-hasonlatot, még akkor is, ha bántó és túlzó, mert kétségtelenül ráragadt Gönczre. Ez van. És a hiedelmekkel – avagy a hazugságokkal – ellentétben nem a szélsőjobboldal találta ki. Ahogyan később a téren sem csak az odasereglett [vagy odavezényelt] kopaszok fütyültek. Hiába próbálták Bánó Andrásék ezt a történetet felépíteni a tévében. [Ez volt a hírhedt kazetta-hamisítási, avagy „Egyenleg-ügy. Szegény Szegvári Katalin ügynök-rádiós még külön könyvet is írt a szerecsenmosdatás céljából.] Ott a téren, és később az öregek is tiltakoztak Göncz ellen.
Gönczöt eleinte azok „patkányozták”, akik hatalmasat csalódtak a kifelé cukormázas, de a valóságban rendkívül megosztó, és hazánk külföldi megítélését illetően igen kártékony politikusban. A pletykák szerint Göncz besúgó lett a börtönben, ahol a „Patkány” lett a fedőneve.
Ugyanakkor érdekes, hogy „suttogva”, a suttogó propaganda szabályai szerint terjedt el ez az esetleges rágalom, éppen azzal az azóta is bevált módszerrel, amellyel az SZDSZ [MSZP] és az akkori média is lejáratta politikai ellenfeleit [például Horváth Balázs akkori belügyminisztert éppen a Taxisblokád kapcsán azzal, hogy a tömegbe akart lőni. Vagy legalábbis „fontolgatta”.
Megjelenik még a sunyi, ’90 előtt még az állambiztonságnak is dolgozó Barna Sándor, Budapest akkori rendőrfőkapitánya, aki hamisan erőszakot és lemondást emlegetett, azután, hogy kisétált Göncztől.
De ő is csak villanásokra tűnik fel, ahogyan a legtöbben.
De ez a film Antall filmje. Akit gőgösnek, rátartinak tartott a társadalom, pedig csak szabálykövető volt.
Nem is lehetett könnyű szeretni. Erre utal az a jelenet, amikor egy ápolónő ki is mondja ezt [nem tudva, hogy éppen Antallal beszél].
Várjuk a reakciókat. Lesznek. Az egykori SZDSZ-es értelmiségnek nem fog tetszeni a film. És ez így van jól. Megöregedtek, a vagyonon és a kapcsolati tőke maradékán túl csak a mesék maradtak nekik. Most mintha ezt is elvennék tőlük. Legalábbis 2010 óta vannak más mesék is. Mások is mesélhetnek már.
És ez így van jól.